Παρασκευή 8 Ιουνίου 2012

«Με τους Καλαμαράδες δεν θα πάμε μπροστά»


Το ξέσπασμα ανώτατου στελέχους του υπουργείου Οικονομικών το οποίο καταφέρεται με πολύ σκληρούς χαρακτηρισμούς εναντίον του διευθύνοντος συμβούλου της Κοινωνίας της Πληροφορίας, κ. Γιώργου Καλαμαρά, προκάλεσε το διαχρονικό σκάνδαλο της μη παράδοσης του «Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Δημοσιονομικής Πολιτικής» (Ο.Π.Σ.Δ.Π.) που θα μηχανοργάνωνε τα λογιστικά του ελληνικού Δημοσίου.

Πέντε χρόνια μετά την υπογραφή σύμβασης για την ολοκλήρωση του πολυδάπανου έργου που έχει ως σκοπό να ελέγξει, να οργανώσει και να καταστήσει δημόσιες, μέσω του Διαδικτύου, τις οικονομικές δοσοληψίες των δημόσιων υπηρεσιών και παρά το γεγονός ότι το κόστος του εν λόγω πληροφοριακού συστήματος ανέρχεται στα 9.5 εκ. ευρώ (χωρίς Φ.Π.Α.) το (Ο.Π.Σ.Δ.Π.) δεν έχει παραδοθεί μέχρι σήμερα.
Αιτία είναι μια πρωτοφανής και περίεργη κωλυσιεργία, μέσω της μεθόδου των συνεχών παρατάσεων, ολοκλήρωσης του έργου το οποίο θα έπρεπε ήδη να είχε παραδοθεί από το 2011 καθώς και η απόπειρα απευθείας ανάθεσής της επέκτασής του σε συγκεκριμένη ένωση εταιρειών που «πάγωσε» την τελευταία στιγμή από το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Το ξέσπασμα για τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΚτΠ  
Κόλαφο για τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΚτΠ και τη μεθοδολογία που ακολουθείται σχετικά με την ολοκλήρωση του έργου, αποτελεί «αυστηρά προσωπικό» ηλεκτρονικό μήνυμα που απέστειλε υπάλληλος του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους την Τετάρτη 2 Μαΐου 2012.
Το μήνυμα αναφέρεται στην παραλαβή και τη σύμβαση του Ο.Π.Σ.Δ.Π, ενώ τα όσα καταγράφονται σε αυτό είναι ενδεικτικά του κλίματος «ασυλίας» και κωλυσιεργίας που επικρατεί στην ΚτΠ.
Αφού πρώτα η ανώτατη υπάλληλος αναφέρει ότι «η νέα Σύμβαση έχει μπλοκαριστεί (όπως ήταν αναμενόμενο και ηλίου φαεινότερο) στο Ελεγκτικό!!!», συνεχίζει: «Λυπάμαι κ. Γενικέ για όλα αυτά αλλά όσο αυτή η χώρα ανέχεται σε θέσεις κλειδιά άτομα που μόνο τη δουλειά τους δεν κάνουν (μη πω ότι μπλοκάρουν κιόλας όταν κάτι πάει να προχωρήσει) τόσο θα βουλιάζουμε. Από τη μια περιμένουμε να ξεμπλοκάρουν έργα μήπως και προχωρήσει κάτι και από την άλλη οι αρμόδιοι Καλαμαράδες, κλπ είναι ατάραχοι!».
Δείτε το μήνυμα

 
Μέσα σε λίγες μόνο γραμμές η ανώτατη υπάλληλος του ΥΠΟΙΚ περιγράφει τη σκληρή πραγματικότητα. Μιλάει, εμμέσως πλην σαφώς, για την ασυλία που επικρατεί στο στενό και ευρύτερο Δημόσιο Τομέα.
Υπενθυμίζεται ότι οι αποκαλύψεις της zougla.gr σχετικά με το καθεστώς αδιαφάνειας που επικρατεί στην Κοινωνία της Πληροφορίας αλλά και τα «παραμάγαζα» που είχαν στηθεί προκάλεσε την παρέμβαση της Δικαιοσύνης. Ήδη ο εισαγγελέας, κ. Ιωάννης Δραγάτσης διενεργεί προκαταρκτική εξέταση ενώ αναμένονται και τα αποτελέσματα των ελέγχων του ΣΔΟΕ.
Το πρόγραμμα
Ακριβές αντικείμενο του Ο.Π.Σ.Δ.Π. είναι ο προϋπολογισμός της Κεντρικής Κυβέρνησης, η διπλογραφική λογιστική, ο δημοσιονομικός έλεγχος, η διαχείριση εγγράφων, η επιχειρησιακή ευφυΐα, η ενσωμάτωση στοιχείων Γενικής Κυβέρνησης, η ανταλλαγή δεδομένων μεταξύ των φορέων και η δημοσιοποίηση στοιχείων μέσω του Διαδικτύου.
Πρόκειται για την ολοκληρωμένη μηχανοργάνωση των οικονομικών υπηρεσιών που θα εξασφάλιζαν ταχεία επεξεργασία και αλληλεπίδραση οικονομικών δεδομένων και θα αντιμετώπιζαν προβλήματα όπως την αδυναμία παρακολούθησης των δαπανών σε πραγματικό χρόνο, τον ανακριβή προγραμματισμό των ταμειακών ροών και κυρίως την αμφισβήτηση της αξιοπιστίας των στοιχείων.
Στις 20 Αυγούστου 2007 υπογράφτηκε μεταξύ της Κοινωνίας της Πληροφορίας Α.Ε. και της Ένωσης Εταιρειών «Unisystems ΑΕΕ - DeloitteBusiness Solutions Ανώνυμη Εταιρεία Συμβούλων Επιχειρήσεων και Singularlogic Integrator Α.Ε.», σύμβαση για την δημιουργία του συγκεκριμένου προγράμματος, το οποίο είχε κόστος 9,4 εκατομμύρια ευρώ, χωρίς το Φ.Π.Α.
Στη σύμβαση, πέραν της δημιουργίας του αναγκαίου λογισμικού, συμπεριλαμβάνονταν και υπηρεσίες Πιλοτικής και Παραγωγικής Λειτουργίας του Συστήματος Εκπαίδευσης Προσωπικού, καθώς και Διαχείρισης-Υποστήριξης και Συντήρησης του Συστήματος.
Αρχικά η συνολική διάρκεια υλοποίησης του έργου ορίστηκε σε 23 μήνες. Εκτεινόταν χρονικά δηλαδή μέχρι και τις 30 Ιουλίου 2009.
Από αναβολή σε αναβολή
Από το ρεπορτάζ καταγράφονται οι συνεχείς αναβολές οι οποίες δίνονταν για τη παράδοση του έργου. Είναι χαρακτηριστικό ότι κατά τη διάρκεια ισχύος της αρχικής σύμβασης, ο χρόνος παράδοσης του προγράμματος και οι επιμέρους προθεσμίες παρατάθηκε τρείς φορές (!) με διαδοχικές τροποποιητικές συμβάσεις οι οποίες υπεγράφησαν μεταξύ των δυο συμβαλλόμενων πλευρών. Τελικά  ως χρόνος οριστικής παράδοσης του ορίστηκε η 30η Νοεμβρίου 2011.
Το δυσεξήγητο της υπόθεσης είναι ότι με την από 11 Μαρτίου 2009 τροποποιητική σύμβαση, η διάρκεια της σύμβασης ορίστηκε σε 32 μήνες (δηλαδή έως 30 Απριλίου 2010), χωρίς ωστόσο να προκύπτει ο λόγος που οδήγησε στην παράταση αυτή.
Ακολούθως, με την από 20 Μαΐου 2010 τροποποιητική σύμβαση, η διάρκεια της ορίστηκε σε 40 μήνες (δηλαδή έως 30 Δεκεμβρίου 2010). Αιτία της δεύτερης παράτασης είναι, σύμφωνα με την απόφαση του διευθύνοντος συμβούλου της ΚτΠ Α.Ε., κ. Γιώργου Καλαμαρά, η οικονομική κρίση, η οποία είχε ως συνέπεια να επιβαρυνθούν σημαντικά οι υποχρεώσεις του προσωπικού του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, το οποίο δεν είχε χρόνο να ασχοληθεί με το έργο.
Οι περίεργες παρατάσεις όμως δεν σταμάτησαν εδώ. Την 1η Μαρτίου 2011, υπεγράφη και τρίτη τροποποιητική σύμβαση, η οποία παρέτεινε τη διάρκεια της κύριας σε 51 μήνες αυτή τη φορά, δηλαδή έως 30 Νοεμβρίου 2011.
Στη σχετική απόφαση του, ο κ. Καλαμαράς, χαρακτήρισε και πάλι αναγκαία τη νέα παράταση επικαλούμενος την οικονομική κρίση. Χαρακτηριστικά είπε ότι δεν ήταν δυνατό να διατεθούν όλοι οι απαιτούμενοι πόροι για τις ανάγκες του έργου.
Υπέγραψαν νέα σύμβαση
Ωστόσο δύο μήνες πριν από την λήξη της τρίτης σύμβασης, ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΚτΠ, ενεργώντας κατ’ εξουσιοδότηση του Διοικητικού Συμβουλίου αυτής, με απόφαση του, ενέκρινε τη δημοπράτηση -χωρίς την δημοσίευση προκήρυξης- ενός υποέργου ονόματι «Προσαρμογή λειτουργικότητας και παροχή πρόσθετης υποστήριξης του Ο.Π.Σ.Δ.Π.», το οποίο είχε προϋπολογισμό 1,9 εκατομμύρια ευρώ (χωρίς Φ.Π.Α.) και προσέφυγε σε διαδικασία διαπραγματεύσεων με την Ένωση Εταιριών που είχε αναλάβει το αρχικό έργο.
Αντικείμενο της νέας σύμβασης, η οποία είχε διάρκεια 12 μήνες, ήταν η υλοποίηση αλλαγών στο αντικείμενο του αρχικού έργου ώστε να είναι κατάλληλο για την εκπλήρωση των υποχρεώσεων που ανέλαβε η Ελλάδα με το Μνημόνιο, καθώς και την εκπαίδευση του προσωπικού.
Ανταποκρινόμενη στη σχετική πρόσκληση της αναθέτουσας αρχής, η Ένωση Εταιριών «Unisystems ΑΕΕ – Deloitte Business Solutions Ανώνυμη Εταιρεία Συμβούλων Επιχειρήσεων και Singularlogic Integrator Α.Ε.», υπέβαλε προσφορά, η οποία αξιολογήθηκε και εν τέλει εγκρίθηκε κατόπιν σχετικής απόφασης του κ. Καλαμαρά.
Το «μπλόκο» του Ελεγκτικού Συνεδρίου
Ωστόσο πρόσφατο πόρισμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου έβαλε «πάγο» στην προνομιακή μεταχείριση την οποία έχαιραν οι συγκεκριμένες εταιρείες οι οποίες ανέλαβαν να τροποποιήσουν, με απευθείας ανάθεση, ένα έργο το οποίο δεν έχουν καν παραδώσει.
Τα συμπεράσματα της έκθεσης του Ελεγκτικού Συνεδρίου παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον καθώς  αναφέρουν ότι «η προθεσμία υλοποίησης του έργου παρατάθηκε επανειλημμένα, οδηγώντας μάλιστα σε υπερδιπλασιασμό της διάρκειας της σύμβασης, με υπαιτιότητα σε όλες τις περιπτώσεις του κυρίου του έργου».
Δηλαδή, ουσιαστικά παρουσιάζουν ως υπαίτιο της καθυστέρησης την Κοινωνία της Πληροφορίας, η οποία, όπως αναφέρεται, αρχικώς αποφάσισε να καθυστερήσει τη υλοποίηση του έργου (χωρίς αιτιολογία) πριν από την εκδήλωση της οικονομικής κρίσης και την υπογραφή του Μνημονίου, ενώ οι περιστάσεις που επικαλέστηκε για τις επόμενες παρατάσεις, (μετά την δεύτερη), δεν ήταν απρόβλεπτες και δεν δικαιολογούσαν νέα (τρίτη) παράταση του χρόνου.
Παράλληλα, ειδική αναφορά γίνεται και στην ανάθεση με διαπραγμάτευση (χωρίς προκήρυξη) της υπηρεσίας «προσαρμογή λειτουργικότητας και παροχή πρόσθετης υποστήριξης στου χρήστες του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Δημοσιονομικής Πολιτικής του Υπουργείου Οικονομικών».
Οι ελεγκτές θεωρούν ότι ο ανάδοχος του έργου (ένωση εταιριών), δεν θα έπρεπε να διαθέτει ακόμα τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας του λογισμικού (γεγονός που τους άναψε το «πράσινο φώς» να αναλάβει την παραπάνω υπηρεσία), καθώς θα έπρεπε να το είχε ολοκληρώσει και να είχε παραδώσει τα πνευματικά δικαιώματα στον κύριο του έργου.
Αποτέλεσμα; Να κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης μεταξύ της ΚτΠ και της ένωσης εταιριών για την ανάθεση της υπηρεσίας.
«Συνεπώς, εμφιλοχώρησαν ουσιώδεις πλημμέλειες κατά τη διαδικασία ανάθεσης και για το λόγο αυτόν κωλύεται η υπογραφή του ελεγχόμενου σχεδίου σύμβασης» καταλήγει το απόρρητο πόρισμα.

Δείτε το πόρισμα

 
πηγή: zougla.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου