Κυριακή 13 Μαΐου 2012

Περί της ανακύκλωσης των σχολικών βιβλίων...



Πολύ ενδιαφέρουσα απάντηση στην προτροπή περί "ανακύκλωσης σχολικών βιβλίων) δίνει ο μαθηματικός Γιάννης Πλατάρος, σε όλους εκείνους που προπαγανδίζουν περί αυτής. Αντίπαλον δέος την "ιδεολογίας" της ανακύκλωσης, δηλαδή της εφήμερης αντίληψης των αγαθών και ουσιαστικά της προτροπής "πετάξτε τα" είναι η μονιμότητα και η διαχρονική αξία της λειτουργίας οιωνεί των μεταναγνωστικών διεργασιών. Το πολύ ενδιαφέρον
κείμενο του κ. Πλατάρου μπορεί να αποτελέσει για όλους την αφετηρία σκέψης γενικότερα και όχι μόνο για τα σχολικά βιβλία και γι' αυτό το θεωρούμε σημαντικό. Επίσης, παρατίθεται και το κείμενο για την ανακύκλωση.   


Αυτή η ουρανομήκης βλακώδης προπαγάνδα (εκτός αν δεν είναι βλακώδης και είναι ιδιοτελής) με τα οφέλη από την ανακύκληση και την αναδιανομή των σχολικών βιβλίων, αποτελεί τέστ νοημοσύνης του κλάδου. Κανονικά, δεν πρέπει να επιχειρηματολογήσω, αφού όσοι είναι σχολείο ΥΠΟΤΙΘΕΤΑΙ ότι ξέρουν.
Επιχείρημα 1:
Αυτό με την «διάσωση δένδρων» πρέπει επί τέλους να σταματήσει. Τα δένδρα καλλιεργούνται επί τούτω , για κέρδος, σε ειδικές καλλιέργειες. Μόνο το επιχείρημα επιδείνωσης του ισοζυγίου πληρωμών μπορεί να ισχύσει, αφού δεν καλλιεργούμε εμείς δένδρα για χαρτοπολτό. Να καλλιεργήσουμε (Αν είναι οικονομικά εφικτό)
Επιχείρημα 2
Τα βιβλία έχουν ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΑΞΙΑ, ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΑΞΙΑ ΚΑΙ ΕΠΙΤΕΛΟΥΝ ΤΗΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΟΙΟΝΕΙ ΜΕΤΑΓΝΩΣΤΙΚΩΝ ΔΙΕΡΓΑΣΙΩΝ, ήτοι επαναπροσφυγής σε αυτά σε μεταγενέστερο χρόνο και επίσκεψης (σκέψης πάνω σε αυτά) Η θέση των βιβλίων είναι (ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ, ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΙΣΤΕΟ!) στην βιβλιοθήκη. Όλη η συζήτηση για επαναχρησιμοποίηση από άλλους, αφαιρεί βιαίως και εκ των προτέρων όλα τα προηγουμένως εκτεθέντα. Ακόμα και οι μουντζαλιές και τα γραμμένα πάνω σε ένα διασωθέν βιβλίο των μαθητικών χρόνων προσφέρουν τεράστιες πληροφορίες (εξέλιξη γραφικού χαρακτήρα, θύμησες μαθητικές ) Ακόμα και έτσι. Ακόμα και μόνο γι αυτό! Δεν είναι εργαλεία τα βιβλία μόνον! Επίσης πλείστα βιβλία είναι εγγράψιμα και εγγραπτέα εκ κατασκευής και εκ χρήσεως (χρησιμοποιούνται ως τετράδια) Εκεί είναι όλα για ανακύκληση;
Επιχείρημα 3
Μέτρησε, αποτίμησε, περιέγραψε κάποιος πόση διαδικασία χρειάζεται πόση λεπτομερής εξέταση και από ποίους για να δοθεί το ΟΚ (Όλα καλά) σε ένα χρησιμοποιηθέν βιβλίο; Για τα πιθανώς εμφορούμενα μικρόβια ποίος θα δώσει το ΟΚ; Θα κάνουμε οργανοληπτική εξέταση (λ.χ. μύρισμα λεκέδων;) Για τις τυχόν ευαίσθητες πληροφορίες που θα έχει καταγράψει κάποιος τι θα γίνει; Έστω και μια σελίδα να ξεφύγει που θα έχει μια πληροφορία με μικρά γράμματα που δεν θα μπορεί να τη δει αετίσιο μάτι, φθάνει για να προκληθεί ένα δράμα.
το μόνο σοβαρό που έχουν να κάνουν οι δάσκαλοι, είναι να εμπνεύσουν την αγάπη για το βιβλίο, την διατήρησή του στην βιβλιοθήκη του σπιτιού
Και ένα συμπληρωματικό επιχείρημα:
Η τάξη ποσού που απαιτείται κάθε χρόνο για την εκτύπωση βιβλίων είναι ΕΛΑΧΙΣΤΗ. Τα 30-35 εκατομμύρια είναι ελάχιστα(δεν είναι 45 που γράφει το άρθρο. Τα 45 ΕΊΝΑΙ ΛΌΓΩ ΤΩΝ ΓΝΩΣΤΏΝ ΑΒΕΛΤΗΡΙΏΝ ) . ΕΊΝΑΙ ελαχιστότατα/όφελος (ελαχιστότατα ως προς το όφελος)
Και να πάμε σε μια σύνοψη:
Γράφεται ένα άρθρο που προτείνεται οικονομία σε έναν τομέα , με σαφώς οικονομίστικη λογική (λογιστικώς αποτιμούμενα μεγέθη) με ΜΗ ΑΠΟΤΙΜΟΥΜΕΝΑ ΜΕΓΕΘΗ ΚΟΣΤΟΥΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΔΙΑ ΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ και παριστάνεται ως οικονομική πανάκεια. Το άρθρο λοιπόν, είναι αντιεπιστημονικό, παρότι γέμει αριθμών.
Η μόνη ανακύκλωση που έχει νόημα είναι για τα τετράδια και μάλιστα όχι για όλα.




ΕΠΑΝΑΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΗ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ
 
 
Όλα τα ευρωπαϊκά κράτη προσπαθούν να πετύχουν πράσινη ανάπτυξη. Στην Ελλάδα τώρα αρχίζουμε να επενδύουμε σε τέτοιου είδους καινοτόμες ιδέες με την κατασκευή φωτοβολταϊκών πάρκων, με την ανακύκλωση συσκευών ή πρώτων υλών κτλ. Παράλληλα αρχίζει να αναπτύσσεται οικολογική συνείδηση και μέσω της εκπαίδευσης. Τα τεράστια οικονομικά προβλήματα όμως που έχουμε μας εμποδίζουν να υλοποιήσουμε αυτά τα έργα. Αν μάλιστα αναλογιστούμε πως φέτος, οι μαθητές πήραν τα σχολικά βιβλία, αργότερα από κάθε άλλη φορά καταλαβαίνουμε πως, λόγω της μεγάλης οικονομικής ύφεσης, αυτό ίσως θα γίνει συχνό φαινόμενο τα επόμενα χρόνια.

Και όμως μπορούμε να πετύχουμε πράσινη ανάπτυξη και ταυτόχρονα να βελτιώσουμε την εκπαίδευση μας χωρίς περαιτέρω κρατικά έξοδα και χωρίς τον κίνδυνο έλλειψης σχολικών βιβλίων.

Τα σχολικά βιβλία με αριθμούς:

• Στην Ελλάδα το υπουργείο Παιδείας έχει υπολογίσει ότι κάθε χρόνο τυπώνονται 25 % περισσότερα βιβλία από τον αριθμό των μαθητών και υποστηρίζει ότι, αν εξοικονομούσαμε ακόμα και ένα ποσοστό της τάξης του 10%, θα απέφερε όφελος 2-3 εκατομμύρια ευρώ κάθε χρόνο. ΄
• Κάθε χρόνο ωστόσο διανέμονται περίπου 45 εκατομμύρια βιβλία των οποίων το κόστος φτάνει περίπου τα 26 εκατομμύρια ευρώ (μέσο κόστος κάθε βιβλίου 0,80€).
• Τα δώδεκα δέντρα ισοδυναμούν με ένα τόνο χαρτιού όσο περίπου χρειάζονται για να γίνουν δύο χιλιάδες σχολικά βιβλία.
• Πέρσι στο εθελοντικό πρόγραμμα επαναχρησιμοποίησης σχολικών βιβλίων συμμετείχαν μόνο 42 σχολεία, οι μαθητές των οποίων επέστρεψαν 32.000 βιβλία ως τα τέλη του Ιουνίου. Αυτά τα βιβλία δόθηκαν σε νέους μαθητές και έτσι εξοικονομήθηκαν χρήματα.
• Χρησιμοποιώντας 1 τόνο ανακυκλωμένο χαρτί:

- Σώζονται 17 δέντρα.
- Απαιτείται η μισή περίπου ενέργεια και κατανάλωση νερού.
- Προκαλείται 70% λιγότερη ατμοσφαιρική ρύπανση.
- Εξοικονομούνται 130-170 κιλά πετρέλαιο.
- Μειώνονται τα απορρίμματα που καταλήγουν στις χωματερές.
- Δημιουργούνται πενταπλάσιες θέσεις εργασίας σε σχέση με τη χρήση μη ανακυκλωμένου χαρτιού.

• Στην Ελλάδα η κατανάλωση χαρτιού έχει ξεπεράσει τους 800.000 τόνους το χρόνο, ενώ την ίδια στιγμή πετιούνται στα σκουπίδια τουλάχιστον 300.000 τόνοι χαρτιού. Για την παραγωγή αυτών των 300.000 τόνων χαρτιού χρειάζονται: 12 εκατομμύρια στρέμματα δάσους, 100 εκατομμύρια κυβικά μέτρα νερού που ισοδυναμούν με την ποσότητα κατανάλωσης νερού της Αττικής για 100 μέρες. Ακόμα χρειάζονται 1,5 – 2 δισεκατομμύρια κιλοβατώρες που ισοδυναμούν με την ενέργεια που καταναλώνεται σε 3 μήνες από ένα εκατομμύριο σπίτια.
Τι κάνουν όμως οι άλλες χώρες:
Η μέθοδος δανεισμού – επαναχρησιμοποίησης των σχολικών βιβλίων, γίνεται σε πολλές χώρες τις Ευρώπης:
• Στη Γαλλία και τη Γερμανία οι μαθητές δανείζονται τα βιβλία για ένα χρόνο και τα επιστρέφουν για να χρησιμοποιηθούν από τις επόμενες γενιές, ενώ, αν δεν τα επιστρέψουν σε καλή κατάσταση, τότε πληρώνουν ένα αντίτιμο.
• Στην Ισπανία οι μαθητές αγοράζουν όλα τα βιβλία από την πρώτη τάξη του Δημοτικού μέχρι την τελευταία τάξη του Λυκείου κι όσο μεγαλώνουν τα παιδιά, τα έξοδα γίνονται όλο και πιο δυσβάσταχτα.
• Στη Βρετανία οι μαθητές δανείζονται τα βασικά βιβλία, αλλά αγοράζουν τα επιπλέον, που είναι αναγκαία ιδίως στις τάξεις της δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
 
Οι προτάσεις μας είναι:

1. Να απομακρυνθούν από τα βιβλία αρκετές σελίδες οι οποίες είναι εκτός ύλης και οι μαθητές δεν τις διδάσκονται ποτέ, ώστε να αποφευχθεί η άσκοπη καταστροφή δασών αλλά και η σπατάλη του δημόσιου χρήματος για την έκδοση τους.

2. Nα υποχρεούται ο κάθε μαθητής να επιστρέψει τα βιβλία για τις επόμενες γενιές ώστε να επαναχρησιμοποιηθούν.

3. Να υποχρεώνονται να πληρώνουν ένα μικρό αντίτιμο όσοι μαθητές καταστρέφουν τα σχολικά βιβλία τους.

4. Να υπάρχει ένας πολύ μικρός αριθμός βασικών σχολικών βιβλίων (π.χ. αρχαία, κείμενα) ανά τάξη στα οποία να μπορούν οι μαθητές να σημειώνουν σ’ αυτά και επομένως να μην απαιτείται η επιστροφή τους, αλλά να υπάρχει δυνατότητα ανακύκλωσής τους.

Η επαναχρησιμοποίηση των βιβλίων είναι το λιγότερο που μπορούμε να κάνουμε για να σώσουμε τα δάση, ενώ ταυτόχρονα η εξοικονόμηση χρημάτων θα μπορούσε να αποτελέσει πηγή για χρηματοδότηση νέων τρόπων για την αναβάθμιση της παιδείας μας, και παράλληλα να αποτελέσει και δείγμα πολιτισμού.

Βοηθήστε μας να σώσουμε τα δάση, βοηθήστε μας να εξοικονομήσουμε ενέργεια. Δεν απαιτείται ούτε κόπος ούτε χρήματα, απλώς να αλλάξουμε τη νοοτροπία μας και να σταματήσουμε να λέμε εγωιστικά, ότι θέλουμε να έχουμε ο καθένας το δικό του βιβλίο.

Ένα βιβλίο δημιουργεί πολλές εικόνες στο μυαλό του αναγνώστη, τρέφει την ψυχή του…

Ας μην γίνουν οι εικόνες αυτές αιτία για να στερηθούμε άλλες εικόνες…

Εικόνες ενός πλανήτη πιο πράσινου…
 
Το άρθρο επιμελήθηκε: Πυρομάλης Φώτης (Γ2), Γυμνάσιο Νέας Περάμου
Βοήθησαν: Τα μέλη της reUse 4 ENERGY

Βρείτε μας στο: 
https://gymnperamos.wikispaces.com/ 
ΠΗΓΕΣ: Ηλεκτρονική Eφημερίδα ΤΟ ΒΗΜΑ κοινωνία  Agrinionews
Ηλεκτρονικές σελίδες OnusNews ΣΚΑΪ.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου