Τετάρτη, 30 Ιανουαρίου 2013

Στα χέρια του καρτέλ οι τιμές των καυσίμων


Τα καρτέλ, τα ολιγοπώλια και οι αλχημείες των βενζινοπωλών είναι οι βασικοί λόγοι για τους οποίους -κατά την Τράπεζα της Ελλάδος- οι τιμές της βενζίνης και του πετρελαίου παραμένουν στα ύψη.Με μελέτη της, η ΤτΕ διαπιστώνει «συνθήκες δυοπωλίου» στην αγορά διύλισης, ενώ κάνει λόγο και για μη ξεκάθαρο τρόπο τιμολόγησης από τις εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών.
Πιο συγκεκριμένα, η Τράπεζα της Ελλάδος ερευνά «αν υπάρχει ασυμμετρία στις προσαρμογές της εγχώριας τιμής της βενζίνης στις μεταβολές της διεθνούς τιμής του πετρελαίου κατά την περίοδο Ιανουαρίου 2005 - Ιουλίου 2012». Κατά τους ερευνητές, «η ανάλυση δείχνει ότι η προσαρμογή των εγχώριων λιανικών τιμών της βενζίνης είναι ασύμμετρη. Το εύρημα αυτό πιθανώς καταδεικνύει την επιχειρηματική στρατηγική που ακολουθούν οι πωλητές της βενζίνης, με στόχο να αυξήσουν τα περιθώρια κέρδους τους: καθυστερούν να μειώσουν τις λιανικές τιμές της βενζίνης, όταν η διεθνής τιμή του πετρελαίου πέφτει, ενώ, αντίθετα, σπεύδουν να τις αυξήσουν, όταν αυτή ανεβαίνει».

Η ΤτΕ αποκαλύπτει επίσης πως οι βενζινοπώλες καθυστερούν να περάσουν τις μειώσεις, όταν πέφτει η διεθνής τιμή, με αποτέλεσμα οι τιμές να είναι υψηλές.

Κατά την έκθεση, ο αριθμός των πρατηρίων στη χώρα μας είναι μεγάλος. Ένα βενζινάδικο αντιστοιχεί σε 1.400 κατοίκους, όταν στην Ε.Ε. η αντίστοιχη αναλογία είναι ένα προς 3.800 κατοίκους.

Στον κλάδο της διύλισης η ΤτΕ τονίζει ότι «υπάρχουν συνθήκες δυοπωλίου, με δύο διυλιστήρια, τα ΕΛΠΕ και τη ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ, με σημαντικά εμπόδια εισόδου νέων επιχειρήσεων λόγω του υψηλού μη ανακτήσιμου κόστους». Αναφέρεται ακόμη ότι οι συγκεκριμένες επιχειρήσεις τιμολογούν «με βάση την αγορά της Μεσογείου με ποσοστό προσαύξησης του κέρδους τους της τάξης του 0,3%».

Από την έρευνα της τράπεζας τονίζεται το γεγονός της μεγάλης επιβάρυνσης από την επιβολή των φόρων. «Ο ΦΠΑ επιβάλλεται στην τιμή του πετρελαίου, προσαυξημένη από τους ειδικούς φόρους, έτσι επιβαρύνει διπλά τον καταναλωτή» σημειώνεται.

Η κατανάλωση πετρελαίου αντιπροσωπεύει πάνω από το 65% της συνολικής κατανάλωσης ενέργειας στην Ελλάδα για τα έτη 1999-2010 κατά μέσον όρο, σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat. Είναι ενδεικτικό ότι το 2010, έτος κρίσης, η κατανάλωση πετρελαίου αντιπροσώπευε το 63,7% της συνολικής κατανάλωσης ενέργειας. Το υψηλότερο μερίδιο κατέχει ο τομέας της μεταφοράς με 63% κατά μέσον όρο τα έτη 2007-2012.

Κατά συνέπεια, οι μεταβολές των καυσίμων επηρεάζουν στον μεγαλύτερο βαθμό τα πραγματικά εισοδήματα των καταναλωτών και για αυτόν τον λόγο αποτελούν συχνά αντικείμενο της δημόσιας συζήτησης. Σε ό,τι αφορά στη δομή της αγοράς, στη διύλιση δραστηριοποιούνται δύο εταιρείες (ΕΛΠΕ και ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ), που ελέγχουν τα 4 διυλιστήρια της χώρας. Στην αγορά χονδρικής δραστηριοποιούνται περίπου 20 εταιρείες, εκ των οποίων κάποιες είναι θυγατρικές των διυλιστηρίων. Η αγορά χονδρικής, σύμφωνα με τη μελέτη της Τράπεζας της Ελλάδας, δεν χαρακτηρίζεται από ιδιαίτερο βαθμό συγκέντρωσης, αν και τέσσερις μεγάλες εταιρείες κατέχουν μερίδιο πάνω από 50%.
πηγή: zougla.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου