«Ίνα το ελληνικόν γένος αποκτείναι» (για να πεθάνει το ελληνικό γένος).
Ο Λέων Γ΄ προσκυνώντας τον Ιησού. Μωσαϊκό πάνω από την πύλη του αυτοκράτορα στην Αγία Σοφία |
Βρισκόμαστε στην
Ανατολική Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία (η οποία ψευδεπιγράφως
αποκαλείται “βυζάντιο”) κατά την εποχή του
Λέοντος Γ' του Ισαύρου (βασίλεψε από το 717 έως
το 741). Λίγα
γεγονότα είναι γνωστά για τα πρώτα
χρόνια της σταδιοδρομίας του Λέοντος. Λέγεται
ότι το βαπτιστικό του όνομα ήταν Κόνων και ότι
γεννήθηκε στη Γερμανίκεια, στους πρόποδες του Ταύρου¹ .
Πιθανολογείται ότι η οικογένειά
του μετακινήθηκε από την Μικρά Ασία στη Μεσημβρία
της Θράκης (σημερινό Νεσέμπαρ της Βουλγαρίας
στις ακτές της Μ. Θάλασσας), όπου ασχολήθηκε με
το εμπόριο ζώων και απέκτησε κάποια περιουσία
ενώ ο Λέων κατατάχθηκε στον στρατό. Όταν ο Ιουστινιανός
ο Β΄ ο Ρινότμητος, εκστρατεύοντας κατά των Βουλγάρων,
έφτασε στην περιοχή και αντιμετώπισε επισιτιστικό
πρόβλημα, ο Λέων έπεισε τον πατέρα του να προσφέρει
στον αυτοκράτορα πεντακόσια πρόβατα. Ο βασιλιάς
αντάμειψε τον Λέοντα με προαγωγή στο αξίωμα
του σπαθάριου, αλλά η εύνοια δεν κράτησε πολύ
και ο Λέων στάλθηκε στον Καύκασο σε μιαν απελπισμένη
αποστολή, από την οποία όμως γύρισε σώος. Ευτυχώς
για τον Λέοντα, ο Ιουστινιανός Β΄ ανατράπηκε
και θανατώθηκε. Επί Φιλιππικού (711-713) ο Λέων προήχθη
στην στρατιωτική ιεραρχία και επί Αναστάσιου
Β΄ (713-715) ορίστηκε στρατηγός του θέματος των Ανατολικών.
Επωφελούμενοι από την κακοδιοίκηση
της αυτοκρατορίας, ιδίως επί Ιουστινιανού
Β΄, και από τις συχνές αλλαγές αυτοκρατόρων,
οι Άραβες ετοιμάζονταν για νέα επίθεση κατά
της Κωνσταντινούπολης. Ο Αναστάσιος Β' ετοιμάστηκε
να τους αποκρούσει αλλά το στράτευμα που συγκρότησε
για τον σκοπό αυτό στασίασε, τον εκθρόνισε κι
ανέβασε στον θρόνο, παρά την θέλησή του, έναν
φοροεισπράκτορα τελείως ανίκανο, τον Θεοδόσιο
Γ΄. Ο Λέων δεν βοήθησε τον Αναστάσιο -που αποσύρθηκε
μοναχός στην Θεσσαλονίκη- είτε γιατί ήταν απασχολημένος
στα σύνορα είτε από υπολογισμό, και δεν αναγνώρισε
τον Θεοδόσιο. Οι Άραβες εν τω μεταξύ είχαν φτάσει
στην Πέργαμο, όπου σταμάτησαν για τον χειμώνα.
Την άνοιξη θα επιτίθεντο και ο κίνδυνος ήταν
μεγάλος, ειδικά τώρα που στον θρόνο καθόταν
ένας τελείως ακατάλληλος.
Ο Λέων ξεκίνησε για να τους προλάβει,
αφού πρώτα διασφάλισε την στρατηγικής σημασίας
πόλη Aμόριον της Φρυγίας. Κήρυξε την ανταρσία
του, νίκησε τον αυτοκρaτορικό στρατό στη Νικομήδεια
(σημερινό Ιζμίτ, 100 από την Κωνσταντινούπολη) και
προχώρησε στην Χρυσούπολη (σημερινό Ουσκουντάρ,
προάστιο της Κων/λης, επί της ασιατικής πλευράς
στο νότιο άκρο του Βοσπόρου). Έντρομος ο Θεοδόσιος,
που έγινε αυτοκράτορας χωρίς να το θέλει, συμβουλεύτηκε
τον πατριάρχη Γερμανό και τους συγκλητικούς
που του είπαν να παραιτηθεί. Έτσι, έγινε κι αυτός
μοναχός κι αποσύρθηκε στην Έφεσο. Ο Λέων μπήκε
στην Πόλη και στέφθηκε αυτοκράτορας.
Η β΄ αραβική πολιορκία
Ο στρατηγός των Αράβων Μασλαμάς ξεκίνησε τον Απρίλιο του
717 από την Πέργαμο και μόλις τον Αύγουστο έφτασε
μπροστά στα τείχη της Κωνσταντινούπολης. Ήταν
η δεύτερη πολιορκία της από τους Άραβες, περίπου
σαράντα χρόνια μετά την πρώτη.
Ο Μασλαμάς οχύρωσε το στρατόπεδό του
και ο στόλος του κάλυψε την θάλασσα. Αλλά ο Λέων
έκαψε μια μοίρα του αραβικού στόλου με το υγρό
πυρ και οι Άραβες παραιτήθηκαν από κάθε επίθεση
κατά των θαλασσίων τειχών. Στην από ξηράς πολιορκία
δεν υπήρξε κάτι το αξιοσημείωτο ενώ ο βαρύτατος
χειμώνας του 717-718 προκάλεσε σοβαρές απώλειες
στους πολιορκητές. Οι πολιορκημένοι αντίθετα
είχαν πλήρη επάρκεια εφοδίων χάρη στις προ
διετίας ενέργειες του τότε αυτοκράτορα Αναστασίου
και στον ευχερή ανεφοδιασμό τους από την θάλασσα.
Την άνοιξη του 718 δύο νέοι στόλοι ήρθαν
σε βοήθεια των πολιορκητών. Αλλά οι Αιγύπτιοι
ναύτες τους -Κόπτες κατά πάσαν πιθανότητα- αυτομόλησαν
στην Κωνσταντινούπολη και με τις πληροφορίες
που έδωσαν, τα πυρπολικά κατέστρεψαν τους στόλους
αυτούς. Συγχρόνως γίνονταν επιτυχημένες έξοδοι
από ξηράς. Στις αρχές του καλοκαιριού λιμός
και λοιμός έπεσαν στο στρατόπεδο των Αράβων
ενώ οι Βούλγαροι, που είχαν έλθει για λεηλασία,
τους προξένησαν βαρύτατες απώλειες.
Ο Μωσλεμάς απελπίστηκε και έλυσε την
πολιορκία, μετά από ένα ολόκληρο χρόνο. Οι απώλειές
του υπήρξαν τρομακτικές γιατί η υποχώρηση
συνοδεύτηκε από δεινές καταιγίδες. Κατά τους
χρονογράφους οι Άραβες έχασαν στην πολιορκία
αυτή 2.500 πλοία και 500.000 άνδρες.
Πάνω - κάτω οι εικόνες
Προ του Λέοντος οι αυτοκράτορες
Μαυρίκος και Φιλιππικός είχαν επιχειρήσει,
ανεπιτυχώς, ο μεν την περιστολή του μοναχισμού,
ο δε την κατάλυση της λατρείας των εικόνων. Ο
Λέων με την σειρά του θεώρησε ότι η υπερβολική
ανάπτυξη του μοναχικού βίου στερούσε από το
κράτος έμψυχο υλικό και πόρους. Χιλιάδες νέων
ανθρώπων συνέρρεαν στα μοναστήρια και ζούσαν
εκεί ενώ ήταν απαραίτητοι στην κοινωνία και
στον στρατό. Τα μοναστήρια εξ άλλου είχαν αποκτήσει,
από δωρεές και κληροδοτήματα, τεράστιο και
αφορολόγητο πλούτο.
Το 726 έκτακτη συνεδρίαση της Συγκλήτου
στην οποία παρευρίσκονταν και ανώτατοι κληρικοί
(Σιλέντιον), ενέκρινε διάταγμα του Λέοντα με
το οποίο αποδοκιμαζόταν η προσκύνηση των εικόνων
ως ψευδολατρεία. Κατ’ εφαρμογήν του διατάγματος
έπρεπε οι εικόνες να τοποθετηθούν ψηλότερα
στις εκκλησίες. Ήταν μια ήπια μεταβολή που δεν
προκάλεσε αναστατώσεις στο κράτος. Ωστόσο
ο πάπας Γρηγόριος Β΄ βρήκε την ευκαιρία για
να διακόψει την εξάρτησή του από την Κωνσταντινούπολη.
Υποκίνησε στάσεις στην Ιταλία, ο Λέων έστειλε
στρατό για να τις καταστείλει αλλά ο πάπας κάλεσε
τους Λομβαρδούς που νίκησαν τα βασιλικά στρατεύματα.
Η εξουσία της αυτοκρατορίας στην κεντρική
Ιταλία καταλύθηκε.
Το ίδιο εκείνο έτος 726 έγινε μεγάλη έκρηξη
του ηφαιστείου της Θήρας, την οποία η εκκλησία
ερμήνευσε ως “οργή του Θεού”. Παράλληλα οι Άραβες
εισέβαλαν ξανά και έφθασαν να πολιορκούν τη
Νίκαια. Ο Λέων κατόρθωσε να καταστείλει την
στάση και ν’ απωθήσει τους Άραβες, ο δε πάπας
που ταλαιπωρήθηκε από τους συμμάχους του Λομβαρδούς,
άλλαξε στάση και βοήθησε τον αυτοκράτορα ν’
ανακαταλάβει την Ραβέννα.
Η Επανάσταση των Ελλήνων
Την ίδια περίοδο, στα υπόδουλα από την ανατολική ρωμαϊκή κυριαρχία,
ελληνικά εδάφη σιγόβραζε η Επανάσταση των
«Ελλαδικών» όπως την αποκαλούν οι βυζαντινές
πηγές.
Σύμφωνα με παλαιότερους ιστορικούς, όπως ο A. Lombard, η καταστολή της ελληνικής επαναστάσεως ήταν μία προσπάθεια «αποκαθάρσεως» της βυζαντινής αυτοκρατορίας εκ μέρους του Λέοντος από το «μίασμα της ειδωλολατρίας». Άλλοι ιστορικοί όπως ο Νικηφόρος Βρυέννιος θεώρησαν ότι μαζί με την επανάσταση των Ελλήνων προς αποκατάσταση των ιερών βωμών και ναών, στο επαναστατικό ρεύμα ενώθηκαν και κοινωνικοπολιτικές αξιώσεις, όπως η μείωση της φορολογίας.
Είναι βέβαιο πάντως είναι ότι η γενοκτονία 650.000 Ελλήνων από τους στρατιώτες της αυτοκρατορίας έγινε υπό τις ευλογίες των χριστιανών επισκόπων, όπως γράφει στην βιογραφία του ο ιερεύς του Διονύσου Κόρεσος, αντίτυπο της οποίας έχουν διασώσει οι Άραβες αντιγραφείς και λόγιοι. Ο Κόρεσος ήταν μαζί με τον Συνέστιο πρωτεργάτες και εθνομάρτυρες της επανάστασης.
Ο V. N. Zlatarski γράφει ότι ο Κόρεσος ξεκίνησε από την Αρκαδία και ο Συνέστιος από την Αθήνα. Και οι δύο ξεσήκωσαν τους Έλληνες να πολεμήσουν τους βυζαντινούς κατακτητές. Εκείνη την εποχή το κράτος των βυζαντινών είχε αποδυναμωθεί εξαιτίας των πολέμων κατά των Αράβων και οι Έλληνες θεώρησαν ότι ήταν η κατάλληλη ευκαιρία να εκδιώξουν τους βυζαντινούς από τα Ελληνικά εδάφη. Έτσι ζήτησαν στρατιωτική βοήθεια από τους Έλληνες της Δύσεως, κυρίως της Κάτω Ιταλίας. Είκοσι πέντε χιλιάδες Έλληνες από την Κάτω Ιταλία έσπευσαν να καταταγούν στον επαναστατικό στρατό του Κορέσου και του Συνεστίου όπως αναφέρει σε επιστολή του ο πάπας Γρηγόριος Β'.
Την ίδια στιγμή στο κέντρο του βυζαντινού κράτους, στην Νέα Ρώμη (Κων/πολη), ξέσπασαν ταραχές κατά του Λέοντος Γ' που έφθασαν σε ανοικτή στάση όπως αναφέρει ο Θεοφάνης. Οι στασιαστές, σημειώνει ο Θεοφάνης, υπεκινούντο από τον πρώην αυτοκράτορα Αναστάσιο ο οποίος φαίνεται να συνωμότησε με ανωτάτους αξιωματούχους.
Προφανώς θεωρήθηκε μοναδική η ευκαιρία για να εκραγεί η ελληνική επανάσταση καθώς οι ενδοβυζαντινές ταραχές θα κρατούσαν μακριά τα βυζαντινά στρατεύματα μέχρι να οργανωθεί καλύτερα ο ελληνικός απελευθερωτικός στρατός.
Το 726 επαναστατούν και τα νησιά Σάμος, Ρόδος και Κρήτη. Στέλνουν πλοία εφωδιασμένα από τους Άραβες και επανδρωμένα με ναύτες από την Σικελία για να κτυπήσουν τον βυζαντινό στόλο που βγήκε στο Αιγαίο από τη Νέα Ρώμη. Εναντίον των Ελλήνων στάλθηκε ο βυζαντινός ναύαρχος Αγαλλιανός, γοτθικής καταγωγής, ο οποίος συνάντησε τον ελληνικό στόλο λίγο έξω από την Εύβοια. Οι Έλληνες είχαν 82 πλοία και οι βυζαντινοί 350 σύμφωνα με τον Zlatarski. Ενώ σύμφωνα με τον Κόρεσο οι Έλληνες είχαν 70 πλοία και οι βυζαντινοί 500. Ναύαρχος των Ελλήνων ήταν ο Συνέστιος. Στο δεξί κέρας των ελληνικών πλοίων επικεφαλής ήτο ο Κόρεσος.
Ο γενναίος ιερεύς του Διονύσου δεν άκουγε τις συμβουλές των Ελλήνων που του έλεγαν να προσέχει τον εαυτό του, διότι θα επακολουθήσουν πολλές μάχες κατά των βυζαντινών και τον χρειάζονται ως αρχηγό. Αφού πρώτα οι Έλληνες έκαναν θυσίες προς τους θεούς και προσευχήθηκαν όλοι μαζί, ο Κόρεσος έδωσε πρώτος το παράδειγμα ορμώντας ακάθεκτος κατά των βυζαντινών πλοίων. Αμέσως εμβόλισε το πρώτο βυζαντινό πλοίο βυθίζοντάς το. Επακολούθησε σκληρή μάχη σώμα με σώμα καθώς τα ελληνικά πλοία ναι μεν ήταν πιό ευκίνητα των βυζαντινών, αλλά υστερούσαν σε ισχύ πυρός. Οπότε οι γενναίοι Έλληνες μαχητές έπρεπε να πλευρίζουν τα βυζαντινά πλοία και να ανεβαίνουν οι ναύτες πάνω τους για να σκοτώσουν τους βυζαντινούς.
Η νίκη ήταν συντριπτική υπέρ των Ελλήνων. Ο βυζαντινοί ηττήθηκαν με τρομακτικές απώλειες. Ο Βρυέννιος αναφέρει 190 βυζαντινά κατεστραμμένα πλοία ενώ ο Zlatarski μιλάει για 300 βυζαντινά πλοία κατεστραμμένα και 60 αιχμαλωτισμένα. Επίσης οι πηγές μιλάνε για 8 Ελληνικά πλοία κατεστραμμένα. Οι νεκροί από πλευράς βυζαντινών ανέρχονται στους 70.000 και από πλευράς Ελλήνων στους 1200. Οι Έλληνες κατενθουσιασμένοι έκαναν ευχαριστήριες θυσίες προς τους θεούς και αφιέρωσαν τις βυζαντινές ασπίδες που λαφυραγώγησαν προς τιμήν του Θεού Διονύσου, τον οποίον θεώρησαν υπεύθυνο για την περίλαμπρη νίκη τους κατά των βυζαντινών. Η σφαγή της Λάρισας
Σύμφωνα με παλαιότερους ιστορικούς, όπως ο A. Lombard, η καταστολή της ελληνικής επαναστάσεως ήταν μία προσπάθεια «αποκαθάρσεως» της βυζαντινής αυτοκρατορίας εκ μέρους του Λέοντος από το «μίασμα της ειδωλολατρίας». Άλλοι ιστορικοί όπως ο Νικηφόρος Βρυέννιος θεώρησαν ότι μαζί με την επανάσταση των Ελλήνων προς αποκατάσταση των ιερών βωμών και ναών, στο επαναστατικό ρεύμα ενώθηκαν και κοινωνικοπολιτικές αξιώσεις, όπως η μείωση της φορολογίας.
Είναι βέβαιο πάντως είναι ότι η γενοκτονία 650.000 Ελλήνων από τους στρατιώτες της αυτοκρατορίας έγινε υπό τις ευλογίες των χριστιανών επισκόπων, όπως γράφει στην βιογραφία του ο ιερεύς του Διονύσου Κόρεσος, αντίτυπο της οποίας έχουν διασώσει οι Άραβες αντιγραφείς και λόγιοι. Ο Κόρεσος ήταν μαζί με τον Συνέστιο πρωτεργάτες και εθνομάρτυρες της επανάστασης.
Ο V. N. Zlatarski γράφει ότι ο Κόρεσος ξεκίνησε από την Αρκαδία και ο Συνέστιος από την Αθήνα. Και οι δύο ξεσήκωσαν τους Έλληνες να πολεμήσουν τους βυζαντινούς κατακτητές. Εκείνη την εποχή το κράτος των βυζαντινών είχε αποδυναμωθεί εξαιτίας των πολέμων κατά των Αράβων και οι Έλληνες θεώρησαν ότι ήταν η κατάλληλη ευκαιρία να εκδιώξουν τους βυζαντινούς από τα Ελληνικά εδάφη. Έτσι ζήτησαν στρατιωτική βοήθεια από τους Έλληνες της Δύσεως, κυρίως της Κάτω Ιταλίας. Είκοσι πέντε χιλιάδες Έλληνες από την Κάτω Ιταλία έσπευσαν να καταταγούν στον επαναστατικό στρατό του Κορέσου και του Συνεστίου όπως αναφέρει σε επιστολή του ο πάπας Γρηγόριος Β'.
Την ίδια στιγμή στο κέντρο του βυζαντινού κράτους, στην Νέα Ρώμη (Κων/πολη), ξέσπασαν ταραχές κατά του Λέοντος Γ' που έφθασαν σε ανοικτή στάση όπως αναφέρει ο Θεοφάνης. Οι στασιαστές, σημειώνει ο Θεοφάνης, υπεκινούντο από τον πρώην αυτοκράτορα Αναστάσιο ο οποίος φαίνεται να συνωμότησε με ανωτάτους αξιωματούχους.
Προφανώς θεωρήθηκε μοναδική η ευκαιρία για να εκραγεί η ελληνική επανάσταση καθώς οι ενδοβυζαντινές ταραχές θα κρατούσαν μακριά τα βυζαντινά στρατεύματα μέχρι να οργανωθεί καλύτερα ο ελληνικός απελευθερωτικός στρατός.
Το 726 επαναστατούν και τα νησιά Σάμος, Ρόδος και Κρήτη. Στέλνουν πλοία εφωδιασμένα από τους Άραβες και επανδρωμένα με ναύτες από την Σικελία για να κτυπήσουν τον βυζαντινό στόλο που βγήκε στο Αιγαίο από τη Νέα Ρώμη. Εναντίον των Ελλήνων στάλθηκε ο βυζαντινός ναύαρχος Αγαλλιανός, γοτθικής καταγωγής, ο οποίος συνάντησε τον ελληνικό στόλο λίγο έξω από την Εύβοια. Οι Έλληνες είχαν 82 πλοία και οι βυζαντινοί 350 σύμφωνα με τον Zlatarski. Ενώ σύμφωνα με τον Κόρεσο οι Έλληνες είχαν 70 πλοία και οι βυζαντινοί 500. Ναύαρχος των Ελλήνων ήταν ο Συνέστιος. Στο δεξί κέρας των ελληνικών πλοίων επικεφαλής ήτο ο Κόρεσος.
Ο γενναίος ιερεύς του Διονύσου δεν άκουγε τις συμβουλές των Ελλήνων που του έλεγαν να προσέχει τον εαυτό του, διότι θα επακολουθήσουν πολλές μάχες κατά των βυζαντινών και τον χρειάζονται ως αρχηγό. Αφού πρώτα οι Έλληνες έκαναν θυσίες προς τους θεούς και προσευχήθηκαν όλοι μαζί, ο Κόρεσος έδωσε πρώτος το παράδειγμα ορμώντας ακάθεκτος κατά των βυζαντινών πλοίων. Αμέσως εμβόλισε το πρώτο βυζαντινό πλοίο βυθίζοντάς το. Επακολούθησε σκληρή μάχη σώμα με σώμα καθώς τα ελληνικά πλοία ναι μεν ήταν πιό ευκίνητα των βυζαντινών, αλλά υστερούσαν σε ισχύ πυρός. Οπότε οι γενναίοι Έλληνες μαχητές έπρεπε να πλευρίζουν τα βυζαντινά πλοία και να ανεβαίνουν οι ναύτες πάνω τους για να σκοτώσουν τους βυζαντινούς.
Η νίκη ήταν συντριπτική υπέρ των Ελλήνων. Ο βυζαντινοί ηττήθηκαν με τρομακτικές απώλειες. Ο Βρυέννιος αναφέρει 190 βυζαντινά κατεστραμμένα πλοία ενώ ο Zlatarski μιλάει για 300 βυζαντινά πλοία κατεστραμμένα και 60 αιχμαλωτισμένα. Επίσης οι πηγές μιλάνε για 8 Ελληνικά πλοία κατεστραμμένα. Οι νεκροί από πλευράς βυζαντινών ανέρχονται στους 70.000 και από πλευράς Ελλήνων στους 1200. Οι Έλληνες κατενθουσιασμένοι έκαναν ευχαριστήριες θυσίες προς τους θεούς και αφιέρωσαν τις βυζαντινές ασπίδες που λαφυραγώγησαν προς τιμήν του Θεού Διονύσου, τον οποίον θεώρησαν υπεύθυνο για την περίλαμπρη νίκη τους κατά των βυζαντινών. Η σφαγή της Λάρισας
Σε στρατιωτικό συμβούλιο που έγινε
στην Αθήνα το 727 ο Συνέστιος πρότεινε να μεταφερθεί
ο πόλεμος και στην ξηρά. Ο Κόρεσος συμφωνεί και
έδωσε εντολή στους ιεροκήρυκες να ξεσηκώσουν
τις ελληνικές πόλεις κατά των βυζαντινών κατακτητών
και να εξοπλιστούν όλοι με ό,τι όπλα μπορεί να
βρει ο καθένας.
Ο ρωμαίος αυτοκράτορας Λέων Γ' κατάφερε ν’ απαλλαγεί από τις ενδοβυζαντινές διαμάχες και άρχισε να στρέφει το βλέμμα του κατά των Ελλήνων. Έστειλε νέα στρατεύματα με στρατηγό τον αιμοσταγή βάρβαρο στρατηγό ονόματι Ζαουτζά. Αυτός απ' όπου περνούσε σκορπούσε τον θάνατο στους Έλληνες. Τον Μάρτιο του 728 μπήκε στην Θεσσαλία και άρχισε να σφάζει όλους ηλικιωμένους και τα γυναικόπαιδα. Περίπου 50.000 Ελληνίδες μαζί με τα παιδιά τους αποκεφαλίστηκαν όταν αυτές αρνήθηκαν να αποκηρύξουν την θρησκεία τους και να υποταχθούν στους βυζαντινούς κατακτητές.
Το ελληνικό στράτευμα μαθαίνοντας την κάθοδο του Ζαουτζά συγκεντρώθηκε για την αποφασιστική μάχη εναντίον του. Μαζεύτηκαν 60.000 Έλληνες στρατιώτες από όλες τις ελληνικές περιοχές για ν’ αντιμετωπίσουν τα βυζαντινά στρατεύματα, τα οποία αριθμούσαν 250.000 βαρβάρους.
Ο Κόρεσος εξετάζοντας τους οιωνούς συμβούλευσε τον Συνέστιο να ξεκινήσουν πόλεμο φθοράς, δηλαδή ανταρτοπόλεμο και να μην επιτεθούν μετωπικά στους βαρβάρους βυζαντινούς. Διότι, ακόμη οι Έλληνες δεν είχαν αποκτήσει την απαραίτητη πολεμική πείρα για μάχη εκ παρατάξεως. Όμως ο Συνέστιος δεν άκουσε τον και στην φονική μάχη που επακολούθησε λίγο έξω από την Λάρισα έπεσαν ηρωικώς σχεδόν όλοι οι Έλληνες. Ήταν 10 Απριλίου του 728 σύμφωνα με το χριστιανικό ημερολόγιο. Ο Συνέστιος σκοτώθηκε πολεμώντας ηρωικά στην μάχη. Τον ιερέα Κόρεσο οι βυζαντινοί βάρβαροι είχαν εντολές να τον συλλάβουν ζωντανό. Τον μετέφεραν αλυσοδεμένο στην Νέα Ρώμη.
Ο βυζαντινός στρατηγός Ζαουτζάς είχε πάρει εντολές από τον βυζαντινό αυτοκράτορα Λέοντα Γ' να αφανίσει όλους τους Έλληνες στην πυρά. Οι χριστιανοί επίσκοποι προέτρεπαν τους βυζαντινούς στρατιώτες να βιάζουν τις Έλληνίδες και μετά να αποκεφαλίζουν τα παιδιά τους, «ίνα το ελληνικόν γένος αποκτείναι», όπως αναφέρει ο Νικηφόρος διότι τελούν «μιαράς και δαιμονιώδεις θυσίας». Οι βάρβαροι βυζαντινοί με επικεφαλής τους χριστιανούς μοναχούς συγκέντρωσαν 600.000 Έλληνες, γυναικόπαιδα κυρίως, στην περιοχή γύρω από την σημερινή Λάρισα και διέταξαν να τους κάψουν ζωντανούς.
Αυτά τα στοιχεία αναφέρουν βουλγαρικές και αραβικές πηγές καθώς και ο Ιερεύς Κόρεσος στην βιογραφία του που συνέγραψε όσο καιρό ήταν αιχμάλωτος των βυζαντινών. Μετά από λίγο θα θανατωθεί και αυτός με φρικιαστικά βασανιστήρια στην πυρά.
Το φρικιαστικό έγκλημα που συνετάραξε τότε την οικουμένη οι νεο-βυζαντινοί μισέλληνες φροντίζουν να κρατούν θαμμένο ώστε να μην μαθαίνουν οι Έλληνες την ιστορία τους. Η γενοκτονία των 650.000 Ελλήνων, κυρίως γυναικόπαιδων, θα μείνει στην Ιστορία ως «σήμα κατατεθέν» της βυζαντινής λαίλαπας, ώστε να γνωρίζει ο ελληνικός λαός σε τί αποσκοπούν ωρισμένοι νεο-βυζαντινοί ανθέλληνες οι οποίοι μη έχοντες ούτε ιερό ούτε όσιο έχουν φορέσει ξεδιάντροπα και την μάσκα του ελληνοκεντρικού!
Ο ρωμαίος αυτοκράτορας Λέων Γ' κατάφερε ν’ απαλλαγεί από τις ενδοβυζαντινές διαμάχες και άρχισε να στρέφει το βλέμμα του κατά των Ελλήνων. Έστειλε νέα στρατεύματα με στρατηγό τον αιμοσταγή βάρβαρο στρατηγό ονόματι Ζαουτζά. Αυτός απ' όπου περνούσε σκορπούσε τον θάνατο στους Έλληνες. Τον Μάρτιο του 728 μπήκε στην Θεσσαλία και άρχισε να σφάζει όλους ηλικιωμένους και τα γυναικόπαιδα. Περίπου 50.000 Ελληνίδες μαζί με τα παιδιά τους αποκεφαλίστηκαν όταν αυτές αρνήθηκαν να αποκηρύξουν την θρησκεία τους και να υποταχθούν στους βυζαντινούς κατακτητές.
Το ελληνικό στράτευμα μαθαίνοντας την κάθοδο του Ζαουτζά συγκεντρώθηκε για την αποφασιστική μάχη εναντίον του. Μαζεύτηκαν 60.000 Έλληνες στρατιώτες από όλες τις ελληνικές περιοχές για ν’ αντιμετωπίσουν τα βυζαντινά στρατεύματα, τα οποία αριθμούσαν 250.000 βαρβάρους.
Ο Κόρεσος εξετάζοντας τους οιωνούς συμβούλευσε τον Συνέστιο να ξεκινήσουν πόλεμο φθοράς, δηλαδή ανταρτοπόλεμο και να μην επιτεθούν μετωπικά στους βαρβάρους βυζαντινούς. Διότι, ακόμη οι Έλληνες δεν είχαν αποκτήσει την απαραίτητη πολεμική πείρα για μάχη εκ παρατάξεως. Όμως ο Συνέστιος δεν άκουσε τον και στην φονική μάχη που επακολούθησε λίγο έξω από την Λάρισα έπεσαν ηρωικώς σχεδόν όλοι οι Έλληνες. Ήταν 10 Απριλίου του 728 σύμφωνα με το χριστιανικό ημερολόγιο. Ο Συνέστιος σκοτώθηκε πολεμώντας ηρωικά στην μάχη. Τον ιερέα Κόρεσο οι βυζαντινοί βάρβαροι είχαν εντολές να τον συλλάβουν ζωντανό. Τον μετέφεραν αλυσοδεμένο στην Νέα Ρώμη.
Ο βυζαντινός στρατηγός Ζαουτζάς είχε πάρει εντολές από τον βυζαντινό αυτοκράτορα Λέοντα Γ' να αφανίσει όλους τους Έλληνες στην πυρά. Οι χριστιανοί επίσκοποι προέτρεπαν τους βυζαντινούς στρατιώτες να βιάζουν τις Έλληνίδες και μετά να αποκεφαλίζουν τα παιδιά τους, «ίνα το ελληνικόν γένος αποκτείναι», όπως αναφέρει ο Νικηφόρος διότι τελούν «μιαράς και δαιμονιώδεις θυσίας». Οι βάρβαροι βυζαντινοί με επικεφαλής τους χριστιανούς μοναχούς συγκέντρωσαν 600.000 Έλληνες, γυναικόπαιδα κυρίως, στην περιοχή γύρω από την σημερινή Λάρισα και διέταξαν να τους κάψουν ζωντανούς.
Αυτά τα στοιχεία αναφέρουν βουλγαρικές και αραβικές πηγές καθώς και ο Ιερεύς Κόρεσος στην βιογραφία του που συνέγραψε όσο καιρό ήταν αιχμάλωτος των βυζαντινών. Μετά από λίγο θα θανατωθεί και αυτός με φρικιαστικά βασανιστήρια στην πυρά.
Το φρικιαστικό έγκλημα που συνετάραξε τότε την οικουμένη οι νεο-βυζαντινοί μισέλληνες φροντίζουν να κρατούν θαμμένο ώστε να μην μαθαίνουν οι Έλληνες την ιστορία τους. Η γενοκτονία των 650.000 Ελλήνων, κυρίως γυναικόπαιδων, θα μείνει στην Ιστορία ως «σήμα κατατεθέν» της βυζαντινής λαίλαπας, ώστε να γνωρίζει ο ελληνικός λαός σε τί αποσκοπούν ωρισμένοι νεο-βυζαντινοί ανθέλληνες οι οποίοι μη έχοντες ούτε ιερό ούτε όσιο έχουν φορέσει ξεδιάντροπα και την μάσκα του ελληνοκεντρικού!
Παραπομπές:
1. Μαράς στα αραβικά. Το 1973 οι τούρκοι πρόσθεσαν
και το “καχραμαν” που σημαίνει ήρωας και σήμερα
ονομάζεται Καχραμανμαράς.
Πηγές:
Ιερεύς Κόρεσος, Βιογραφία
Θ. Κορρές, Το κίνημα των «Ελλαδικών»
Νικηφόρος Βρυέννιος, Ύλη Ιστορίας
Πάπας Γρηγόριος Β', Επιστολαί
V. N. Zlatarski, Istorija
A. Lombard, Constantin V
Ιερεύς Κόρεσος, Βιογραφία
Θ. Κορρές, Το κίνημα των «Ελλαδικών»
Νικηφόρος Βρυέννιος, Ύλη Ιστορίας
Πάπας Γρηγόριος Β', Επιστολαί
V. N. Zlatarski, Istorija
A. Lombard, Constantin V
με πληροφορίες από apollonios.pblogs.gr
Παραπομπές:
1. Μαράς στα αραβικά. Το 1973 οι τούρκοι πρόσθεσαν
και το “καχραμαν” που σημαίνει ήρωας και σήμερα
ονομάζεται Καχραμανμαράς.
Πηγές:
Ιερεύς Κόρεσος, Βιογραφία
Θ. Κορρές, Το κίνημα των «Ελλαδικών»
Νικηφόρος Βρυέννιος, Ύλη Ιστορίας
Πάπας Γρηγόριος Β', Επιστολαί
V. N. Zlatarski, Istorija
A. Lombard, Constantin Vμε πληροφορίες από apollonios.pblogs.gr
Ιερεύς Κόρεσος, Βιογραφία
Θ. Κορρές, Το κίνημα των «Ελλαδικών»
Νικηφόρος Βρυέννιος, Ύλη Ιστορίας
Πάπας Γρηγόριος Β', Επιστολαί
V. N. Zlatarski, Istorija
A. Lombard, Constantin Vμε πληροφορίες από apollonios.pblogs.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου