Παρασκευή, 19 Ιανουαρίου 2018

Οι αρχαιολόγοι κατά Διαζώματος και Μπένου

Στην Ελλάδα των μνημονίων "λεφτά υπάρχουν" αλλά για ελάχιστους και ιδιαίτερα για ΜΚΟ. Σε αυτές δεν μπορεί να μην κατατάξει κάποιος και το "σωματείο"
Διάζωμα του οποίου εμπνευστής είναι ο πάλαι ποτέ "επιτυχημένος δήμαρχος Καλαμάτας" και μετέπειτα βουλευτής και υπουργός. Προφανώς οι διασυνδέσεις που ανέπτυξε κατά την θητεία του στην Αθήνα με το πολιτικό σύστημα και τα μίντια επέτρεψαν στον κ. Μπένο να ασχοληθεί με τα αρχαία θέατρα των οποίων την σωτηρία επιδιώκει αλλά με πόρους κρατικούς, ευρωπαϊκούς και του... "κουμπαρά" που έχει αναπτύξει το "σωματείο" και δεν είναι τίποτα άλλο από ένα είδος "παγκαριού". Βεβαίως, στο Διάζωμα έχουν ενταχθεί "ονόματα" κάτι που του προσδίδει κύρος τέτοιο ώστε να μπορεί να "καπελώνει" ακόμη και την Αρχαιολογική Υπηρεσία. 
Ωστόσο, οι Έλληνες αρχαιολόγοι δεν φαίνεται να θαμπώνονται από τα "καθρεφτάκια" της δημοσιότητας που παίρνουν συχνά - πυκνά οι δραστηριότητες του Διαζώματος. Μαθημένοι να δουλεύουν μόνοι και σιωπηροί στις ανασκαφές ή στις μελέτες των αρχαίων ευρημάτων, ξέρουν πως αυτά δεν είναι σοβαρά πράγματα για μια χώρα που είναι ένας απέραντος αρχαιολογικός χώρος. Δεν είναι λοιπόν λίγες οι φορές που έχουν καταγγείλει το Διάζωμα, όπως για παράδειγμα με την υπόθεση του θεάτρου του Διονύσου. Το ίδιο έπραξαν και τώρα με ανακοίνωσή τους στην οποία,  θέτουν σειρά ερωτημάτων επισημαίνοντας και διάφορες "συμπτώσεις" δραστηριοτήτων της υπουργού Πολιτισμού και μέλους του Διαζώματος, κυρίας Κονιόρδου και του προέδρου του Διαζώματος κ. Στ. Μπένου. 
Συγκεκριμένα, ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων επισημαίνει την "σύμπτωση" ότι σήμερα (17.1.2018), η υπουργός Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου παραχώρησε συνέντευξη Τύπου στα Εργαστήρια Εκμαγείων και Αντιγράφων του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων (ΤΑΠ), στον Άγιο Ιωάννη Ρέντη, με θέμα τους άξονες στρατηγικής ανάπτυξης του ΤΑΠ.
Όλως συμπτωματικώς, την ίδια ημέρα, ο πρόεδρος του Διαζώματος, Σταύρος Μπένος, μίλησε στο Αρχαιολογικό Μουσείο Άρτας, προσκεκλημένος της οικείας Εφορείας Αρχαιοτήτων με θέμα: «Η πολιτιστική διαδρομή των αρχαίων θεάτρων της Ηπείρου. Η αξία και η μαγεία των συνεργειών». 
Με αφορμή το γεγονός αυτό ο Σύλλογος Αρχαιολόγων θέτει σειρά σοβαρών ερωτημάτων. 
Ολόκληρη η ανακοίνωση είναι: 
«Σήμερα Τετάρτη 17/1/2018, η Υπουργός Πολιτισμού κ. Κονιόρδου παραχώρησε συνέντευξη τύπου στα Εργαστήρια Εκμαγείων και Αντιγράφων του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων (ΤΑΠ), στον Άγιο Ιωάννη Ρέντη, με θέμα τους άξονες στρατηγικής ανάπτυξης του ΤΑΠ.
Κατά σύμπτωση, την ίδια μέρα ο πρόεδρος του σωματείου Διάζωμα κ. Μπένος μίλησε στο Αρχαιολογικό Μουσείο Άρτας, προσκεκλημένος της οικείας Εφορείας Αρχαιοτήτων με θέμα: «Η πολιτιστική διαδρομή των αρχαίων θεάτρων της Ηπείρου. Η αξία και η μαγεία των συνεργειών».
Με αφορμή τη σύμπτωση αυτή θα θέλαμε να θέσουμε τα παρακάτω ερωτήματα προς την κ. Κονιόρδου, που τυγχάνει και η ίδια ενεργό μέλος του Διαζώματος:
1.      Ποια είναι η πραγματική εμπλοκή του σωματείου Διάζωμα στα σχεδιαζόμενα και υλοποιούμενα δημόσια, συγχρηματοδοτούμενα από την Ε.Ε., έργα, σχετικά με την ανάδειξη και προβολή του μνημειακού πλούτου της χώρας, όπως «Η πολιτιστική διαδρομή των αρχαίων θεάτρων της Ηπείρου»;
2.      Συμμερίζεται η πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟΑ τις απόψεις του προέδρου του Διαζώματος, όπως διατυπώθηκαν πρόσφατα (1/12/2017) σε εκδήλωση του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), ενώπιον της Υπουργού Τουρισμού, ότι «το Διάζωμα αποφυλακίζει τα μνημεία», ότι «πρέπει να ικανοποιούμε και τις πιο ακραίες απαιτήσεις σε ώρες επισκεψιμότητας» και ότι «ο ιδιωτικός τομέας και οι επιχειρήσεις πρέπει να μπουν ενεργά στη διαδικασία αξιοποίησης του πολιτιστικού αποθέματος»; Τι απαντά στην πρόταση του κ. Μπένου πως «Σε σχέση με τα έσοδα θα πρότεινα το 1/3 να πηγαίνει στους χώρους, το 1/3 στο ΤΑΠ και το άλλο 1/3 στον φορέα διαχείρισης για δράσεις μάρκετινγκ κτλ»;
3.      Με ποιους τρόπους διασφαλίζεται το δημόσιο συμφέρον και η καταβολή των νόμιμων τελών στο ΤΑΠ, για τη χρήση ψηφιακών απεικονίσεων μνημείων στα σχεδιαζόμενα από το Διάζωμα, σε συνεργασία με ιδιωτικές εταιρίες, ψηφιακά υλικά προβολής μνημείων;
4.      Πώς διασφαλίζεται η αρτιότητα των μελετών για αναστηλωτικές ή άλλες εργασίες επί μνημείων που αναθέτει το Διάζωμα, χωρίς διαγωνισμό, απευθείας (κατά προτίμηση σε «εθελοντές»-μέλη του) και οι οποίες συντάσσονται αγνοώντας τις παρατηρήσεις-προτάσεις των αρμόδιων υπηρεσιακών στελεχών και των επιστημονικών υπευθύνων;
680596_Mpenos_-4-
5.      Τι είδους προνομιακή εμπλοκή προβλέπεται να έχει ένα σωματείο όπως το Διάζωμα σε εθνικές συμμετοχές σε διεθνείς διοργανώσεις, όπως είναι το πρόγραμμα «2018 Ευρωπαϊκό Έτος Πολιτιστικής Κληρονομιάς» και οι «Ευρωπαϊκές Ημέρες Πολιτιστικής Κληρονομιάς» (πρόγραμμα «Δημιουργική Ευρώπη»); Και γιατί;
6.      Για ποιον λόγο εμπλέκεται ο κ. Μπένος (και άλλοι εξωθεσμικοί) στο ζήτημα της προετοιμασίας και συγκρότησης φακέλων υποψηφιότητας για την εγγραφή ελληνικών μνημείων στον Κατάλογο Μνημείων Παγκόσμιας Κληρονομιάς της Ουνέσκο, αρμοδιότητα των υπηρεσιών του ΥΠΠΟΑ;
7.      Γιατί όλα τα παραπάνω, ενώ είναι κατεξοχήν αρμοδιότητες της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, προετοιμάζονται και υλοποιούνται ερήμην της, ενώ η ίδια συστηματικά ευνουχίζεται από τη συντονισμένη παράλειψη θεσμικής θωράκισης, την υποχρηματοδότηση, την υποστελέχωση και την υποβολιμαία θέσπιση νέων γραφειοκρατικών εμποδίων;
8.      Γιατί η καταγγελία από την πλευρά του Συλλόγου της κατάχρησης και της υποκατάστασης της Α.Υ. από το εξωθεσμικό σωματείο, παρουσιάζεται ως «συντεχνιακή επιδίωξη» υποδαυλίζοντας κοινωνικούς αυτοματισμούς;».

΄

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου